هیچ‌نهادی حق‌برخورد خشن با مردم را ندارد
در سوالتان از وزیر مشخصا اعتراض شما به کدام بخش بود؟
نهاد‌های امنیتی، چون مشکل اصلی در بروز چنین اتفاقاتی این است که برخی نهاد‌های امنیتی فکر می‌کنند که برای حفظ نظام می‌توانند دست به هر کاری بزنند و از هر وسیله‌ای در این راستا استفاده کنند، که برای اثبات این موضوع، به عنوان مثال در سوالم از وزیر کشور به بحث قتل‌های زنجیره‌ای، فروهرها و موضوع خانم هاله سحابی اشاره کردم که این‌ها نمونه‌هایی از این دست تصمیمات بوده است و همه این رفتار‌ها ناشی از آن بینش غلط است و حرف من این است که باید چنین دیدگاه‌هایی اصلاح شود. 
شما نتیجه آرای نمایندگان مبنی بر قانع شدن از پاسخ وزیر کشور به سوالتان را رای مطلوب ارزیابی می‌کنید؟
نتیجه آرا خوب بود. ۷۵ نفر موافق سوال من از وزیر کشور بودند و از پاسخ وزیر قانع نشدند و ۲۵ نفر هم ممتنع و در مجموع یعنی صد نفر قانع نشدند؛ البته من می‌دانستم که در مجموع مجلس قانع می‌شود. هدف این بود که حرف‌ها گفته شود و تعداد قابل توجه موافق سوال، در واقع هشداری برای کسانی بود که چنین روشی برای اداره کشور اتخاذ می‌کنند.
فکر می‌کنید هشدارهایی شبیه این مسائلی که شما مطرح می‌کنید موثر واقع شود؟

حتما موثر است. در واقع این گروه‌ها اگر احساس کنند این مسائل و برخورد‌ها از تریبون مجلس انعکاس داده می‌شود، حتما در رفتارشان دقت و تجدید‌نظر می‌کنند. اما اگر ببینند اشتباه‌هایشان در رسانه‌ها مطرح نمی‌شود بدون شک هر کاری دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند و در آن صورت همیشه شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود. این‌که بفهمند وقتی در یک پستو با یک نفر برخورد کنند بلافاصله از تریبون مجلس مطرح می‌شود، قطعا این‌طور برخورد‌ها و مسائل کاهش پیدا می‌کند.
شما امیدوارید چنین پیگیری‌هایی بعد از این از طرف مجلس ادامه پیدا کند؟
بله چون در موضوع قتل ستار بهشتی، پیگیری‌های مجلس بسیار موثر بود. این موضوع ابتدا توسط یکی از نمایندگان مطرح شد، بعد کمیسیون امنیت ملی گزارشی تهیه کرد و درنهایت سوال بنده که همه باعث شد این موضوع مانند امثال این رفتارها در گذشته به حاشیه نرود.
بسیاری از همکارانتان در مجلس معتقدند که علی مطهری با طرح موضوعاتی مثل بحث روزنامه‌نگاران بازداشتی و قتل ستار بهشتی در راستای تضعیف نظام و در مسیر اهداف دشمنان نظام گام بر‌می‌دارد، پاسخ شما به این افراد چیست؟
دقت داشته باشید که من و افرادی که مثل بنده فکر می‌کنند، کاری به نوع تفکر این افراد ندارند و معتقدند با مخالفان نظام حتی اگر کافر هم باشند، هیچ‌کسی حق انجام این‌گونه رفتارها را ندارد و این به معنای تایید نظرات افرادی نیست که مخالف نظام هستند. صحبت ما این است که باید در چارچوب قانون رفتار کرد و هیچ نهادی هم حق ندارد با مردم با تندی و خشونت رفتار کند.
به نظر شما مواجهه مجلس با این قبیل موضوعات چگونه باید باشد؟
به اعتقاد من، مجلس باید بیشتر به چنین مسائلی ورود پیدا کند که متاسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود. خصوصا در زمینه قانون‌گذاری برای جلوگیری از تکرار وقایعی مانند قتل ستار بهشتی.
برخی می‌گویند یکی از مشکلات، نبود تعریفی مشخص برای جرم سیاسی است. تا چه اندازه این کمبود موجب بروز چنین رفتارهایی می‌شود؟
بله نبود تعریف مشخصی از جرم سیاسی حتما مشکل‌ساز است و متاسفانه این اشکال وجود دارد و باید برطرف شود. ما دنبال برطرف کردن این نقص از قانون هستیم و همین دیروز با برخی از دوستان در این مورد صحبت کردیم که طرحی به مجلس بیاوریم تا جرم سیاسی تعریف شود و حدود آن را قانون مشخص کند.