مگر آزادگان چه گناهی کردند؟
سیدرضاحسینی نژاد - شهریورسال69 پس از چندین سال اسارت ومجروحیت و بیماری سرانجام به میهن اسلامی بازگشتیم و ازهمان لحظه اول در پادگان ا...اکبر اسلام آبادغرب، روزنامه اطلاعات را دیدیم که با تیتر درشت نوشته بود: آزادگان از تمام پرداخت های دولتی معاف هستند!
. واقعا" اصلا به این چیزها فکرنمی کردیم و فقط آزادی ازچنگال دژخیمان بعثی صدام برایمان بزرگترین نعمت بود و سجده شکر بجا آوردیم. سال هاگذشت و هرزمان روزنامه ها مطالبی درمورد معافیت ها و مزایا و امتیازات ایثارگران مطالبی می نوشتند و مثلا" درمجلس شورای اسلامی بحثی می کردند و قبل ازآن که مصوبه ای تصویب شود، آن را در بوق وکرنا می کردند و جامعه فکرمی کرد چقدر به ایثارگران امتیازداده اند.
تاسال 88 و89 گاهی برای عدم اجرای بعضی مصوبات به بنیاد انتقاد واعتراضی می کردیم و آنها هم قول می دادند که بررسی و اقدام کنند اما فراموش می کردند و ما هم دنبالش را نمی گرفتیم. ازسال89 به بعد ابتدا مسئله درمان و بیمه جانبازان پیش آمد که به دستگاه های اجرایی سپرده شد و آزادگان وجانبازان شاغل دردستگاه های دولتی برای درمانشان با محدودیت هایی مواجه شدند. پیگیری های جانبازان آزاده نتیجه ای نداد و اصلا" کسی جواب نمی داد. حق بیمه درمانی به بهانه بیمه طلایی بیکباره چندین برابر شد ولی درعوض خدمات درمانی بشدت تنزل یافت و برای دریافت هزینه درمانی هم بامشکلاتی مواجه شدیم.
جانبازان وآزادگان و عائله تحت تکفلشان طبق قانون که ازپرداخت حق بیمه درمانی ومکمل و طلایی وبیمه عمر معاف بودند دیدند که قانون اجرانمی شود و حق بیمه هرماهه ازحقوقشان کسرمی گردد و پیگیری های متعدد هم نتیجه ای نداشت. تعدادی ازآزادگان پیگیر شرکت های مینو و خودکفایی بودند و معلوم شد دراین بیست سال اصلا" سودی به سهام آنها تعلق نگرفته و مدیران شرکت ها جواب درستی ندادند و شفاف سازی نمی کردند. ماده13 که صراحت قانونی داشت و الحاق تبصره هم اجرای آن را آسان ترمی کرد. علیرغم تلاش ها وپیگیری های آزادگان عزیز بطورکامل اجرانشد و باوجود دستورات کتبی وتاکیدات رئیس جمهور به معاونین ووزیراقتصاد ، درپیچ وخم دعواهای مجلس و دولت افتاد و اجرانشد.
ابتدای سال91 تنها بخشی ازمطالبات آزادگان آنهم طبق مصوبه کارگروه دولت و بنیادشهید که علنا با مصوبه مجلس مغایر بود به تعدادی ازآزادگان به مقدار33%پرداخت شد. البته تعدادی ازآزادگان که درشرکت ها وسازمان ها و بانک ها وکارخانجات دولتی شاغل بودند توانستند طلبشان را بطورکامل دریافت کنند و تعدادی هم هیچ مبلغی تاکنون دریافت ننمودند. این رویه یک بام و چندهوا متاسفانه برای آزادگان مظلوم اتفاق افتاد.
سرانجام مصاحبه آقای زریبافان با فاش نیوز همه مسائل را روشن کرد و همه فهمیدند این تعلل و معوق ماندن مطالبات قانونی آزادگان وجانبازان نتیجه قانون گریزی و تفسیر به رای نمودن مصوبات قانونی توسط ایشان بوده که می گوید من به تشخیص خودم عمل می کنم. نمی دانیم وقتی ارتش جمهوری اسلامی مطالبات سربازان وظیفه جانباز و آزاده زمان جنگ را طبق ماده135 بدون سروصدا و با تکریم واحترام به ایثارگرانش اجرا نمود، آیا همین قانون برای جانبازان و آزادگان بسیجی صادرنگردیده بود؟ چرا باوجود این که مقام معظم رهبری درسال84 دستور اجرای ماده190 را برای جانبازان وآزادگان بسیجی صادرفرمودند و باوجود مشخص بودن وضعیت پرونده جانبازان وآزادگان بسیجی در بنیادشهید و نیروی مقاومت بسیج، این قانون اجرا نگردید؟ مگر بودجه آن از وزارت دفاع وستادکل نیروهای مسلح تامین نمی شود؟ واقعا" این یک بام و چندهوا چه توجیهی دارد؟
من آنچه شرط بلاغ است به تو می گویم