روابط عمومی : بدون شک نام مهندس رحیم نعمت پرور در صنعت شیرینی و شکلات کشور نامی شناخته شده می باشد؛ که تمامی اعضای این صنعت به نیکی از این شخص نام برده و به سلامت نفس و به تخصص او ایمان دارند. نعمت پرور هم اینک مسئولیت اداره شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان را به عهده گرفته است. به اعتقاد خودش خدمت به سهام داران آزاده و دیگر سهام داران یک عبادت و کار تمام عیار است.

روابط عمومی شرکت خودکفایی برای آشنایی هرچه بیشتر با برنامه ها و اهداف مهندس نعمت پرور، مصاحبه ای در دفتر محل کار ایشان انجام داده که ملاحظه می فرمایید.

 

 

 

  • آقای مندس نعمت پرور لطفاً جهت آن دسته از خوانندگان عزیز که آشنایی کمتری با جناب عالی دارند؛ بیوگرافی اجمالی از خوتان را بیان نمایید.

       اینجانب در سال 1354 مدرک رشته مهندسی صنایع غذایی را از دانشگاه تبریز اخذ نموده و پس از طی دو سال خدمت سربازی ، از سال 56 وارد صنعت غذا شدم. در این صنعت علی الخصوص صنعت شیرینی و شکلات، غالباً به عنوان مدیر، از مدیر تولید، مدیر کارخانه تا مدیر عاملی مشغول به کار بوده و در این سال ها بمدت 15 سال نیز به عنوان مدیر عامل و حدود 32 سال عضو هیات مدیره شرکت های مختلف بوده ام. در این مدت، 13 سال قائم مقام مدیر عامل مینو خرم دره، دو دوره 4 ساله مدیر عامل شرکت پارس مینو و برای آخرین بار نزدیک به 2 سال قائم مقام جناب آقای مهندس اوحدی در شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان بودم. و خارج از تشکیلات کارخانه های مینو نیز به مدت 5 سال به عنوان مدیر عامل شرکت کیوان و چندین سال به عنوان عضو هیات مدیره، مدیر کارخانه و مدیر عامل سالمین فعالیت نموده ام. هم زمان در این دوران حدود 14 سال عضو هیات مدیره انجمن صنفی شیرینی و شکلات بودم.

 

 

 

ان شاءالله با همت و تلاش هرچه بیشتر کارکنان مجموعه، به مرور درجه و گریدمان را در بورس بالاتر خواهیم برد.

  • آقای مهندس نعمت پرور ؛ جناب عالی به عنوان مدیر عامل هلدینگ شرکت اقتصادی و خود کفایی آزادگان ، وضعیت کلی این شرکت را در بازار بورس و سرمایه چطور ارزیابی نموده و برای ارتقای ارزش سهام آن، برنامه های مد نظر خود را برای سهام داران محترم آزاده و دیگر سهام داران عزیز بیان نمایید؟

       از ورود شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان به بازار سرمایه و بازار پایه بورس مدت زمان زیادی سپری نگردیده و هم اینک در ابتدای این مرحله هستیم. با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاکم بر بازار و وضعیت کلی بورس که بعضاً شاهد رشد منفی آن در میان تقریباً تمامی شرکت های بورسی می باشیم؛ ان شاالله با همت و تلاش کارکنان و مدیران متخصص مجموعه و اعمال نقطه نظرات مدیریتی خردمندانه هیات مدیره، ما با تلاش مضاعف به مرور درجه و گریدمان را در بورس بالاتر خواهیم برد چون بستر این حرکت در مجموعه وجود دارد. ما شرکت های توانمندی داریم و سعی می کنیم با سود آوری و توسعه به این مهم دست پیدا کنیم. شرکت های زیر مجموعه ما شرکت هایی با تشکیلات و ساختاری قوی هستند و با برنامه ریزی هایی که مد نظر داریم آینده بسیار خوبی برای آن پیش بینی می نماییم. و با لغو تحریم ها و حذف رکود حاکم بر اقتصاد کشور، اجرای اهداف ما سرعت بیشتری خواهد یافت.  

 

با بهره برداری کامل از خطوط فعلی تولید، برای سال آینده گروه از لحاظ تولید، فروش و صادرات وضعیت بسیار بهتری به دست خواهد آورد.

  • با توجه به برنامه ریزی مد نظر و هم چنین مشکلات احتمالی پیش رو ، چه دور نمایی برای پیشبرد اهداف این مجموعه معظم پیش بینی می نمایید؟

     درست است که بنده مدت زمان کوتاهی است که به عنوان مدیرعامل گروه در این مجموعه هستم؛ ولی با تکیه بر شناختی که از مجموعه صنعت دارم و، سعی می نمایم موارد اثربخش را با اولویت به صورت ضرب العجل رسیدگی نمایم.

    در عملکرد سال جاری به دلیل این که برنامه ریزی ها تا پایان سال انجام گرفته بود، تنها سعی کردیم آن برنامه ها را بدون خلل و با تولید هرچه بیشتر تا پایان سال اجرا نماییم. برای سال آینده برنامه های عملیاتی بسیار مفصل تری تدوین نموده ایم. هدفمان این است که از تمامی ظرفیت های موجود در شرکت هایمان نهایت بهره برداری را بنماییم. هم اینک ما کارگاه های جدیدالاحداثی داریم که قبلا به بهره برداری رسیده اند ، از بعضی از خطوط تولید بهره برداری کامل به دلیل مشکل بازار صورت نمی گیرد. مانند کارگاه تافی و آبنبات خرمدره، خط آدامس بدون قند وایت ، خط چوب شور و هم چنین خط تولید و بسته بندی شکلات که از خطوط پیشرفته جهان است و خط اطلس کیک خرمدره؛ با بهره برداری کامل از این خطوط و ترفیع فروش که حاصل می شود، من احساسم این است برای سال آینده، گروه از لحاظ تولید، فروش و صادرات وضعیت بسیار بهتری بدست خواهد آورد.

 

در رابطه با تولید بیسکویت، ویفر و آدامس تولید کننده اول کشور هستیم. با اطلاع از عملکرد شرکت های رقیب، مجموعه مینو اولین برند بازار صنعت شیرینی و شکلات است.

  • جناب عالی برای گروه صنعتی مینو ، زیر مجموعه هلدینگ خودکفایی ، چه جایگاهی را در میان تولید کنندگان صنعت شیرینی و شکلات کشورارزیابی نموده و آیا برای ارتقای این جایگاه برنامه های خاصی را در نظر گرفته اید؟

     بنیانی که برای مینو گذاشته شده است، خاص خود مینو است. یعنی هیچ کدام از شرکت هایی که بعد از مینو تأسیس و بزرگ شده اند، امکانات اولیه و سخت افزاری آن را ندارند. هیچ شرکتی در صنعت شیرینی و شکلات در ایران، پخشی همانند شرکت قاسم ایران ندارد. این خودش یک توانایی بزرگ محسوب می شود. در رابطه با تولید بیسکویت، ویفر و آدامس تولیدکننده اول کشور هستیم. در تولید پفک در رده دوم بازار می باشیم که در حال افزایش تولید روز به روز این محصول می باشیم. در تولیدات دیگری همانند شکلات و کیک، کمی از رقبا عقب افتاده ایم و در تولید تافی و آبنبات مدتی است از بازار خارج شده ایم که امید زیاد داریم با اجرای برنامه های مدنظر، جایگاه واقعی خود را در تولید این محصولات بدست آوریم. با تمامی این اوصاف و اطلاعاتی که از سایر شرکت های رقیب داریم، مجموعه مینو اولین برند بازار در صنعت شیرینی و شکلات است.

در برخی از محصولات، شرکت های دیگر سعی دارند محصولاتی شبیه محصولات مینو تولید کنند.

     از میان شرکت هایی که هم زمان با مینو وارد صنعت شدند، تنها شرکتی که با قدرت به کار خود ادامه می دهد مینو است و این بیشتر به خاطر نیروهای وفاداری است که در مجموعه مشغول به کار می باشند. چه نیروی کارگر ساده و چه مدیران، همه به مجموعه وفادار هستند و هم چنین سهامداران عزیز هم نهایت همکاری را داشته اند. آزادگان عزیز نیز پس از تصدی خود سعی نموده اند چیزی به اینجا اضافه کنند تا اینکه چیزی از اینجا بردارند.

امیدوارم با تلاش زیاد کارکنان و هیات مدیره خوبی که الان در مجموعه مستقر می باشد دست در دست هم داده و تنها به کار و پیشرفت بیندیشیم. ان شاءالله وضعیت بهتر شده و فاصله خودمان را با رقبا بیشتر خواهیم کرد.

 

از نظر ماشین آلات به اندازه کافی در سال های گذشته خریداری و نصب شده است. اگر همین داشته های موجود را به بهره برداری برسانیم، عدد بالایی را به تولید و فروش اضافه کرده ایم.

  • با توجه به رفع قریب الوقوع تحریم های ظالمانه شورای امنیت؛ آیا برنامه ای را جهت جذب سرمایه، برای نوسازی و گسترش خطوط تولید و هم چنین تامین مواد اولیه مناسب تر در نظر دارید؟

     تحریم ها که لغو شود، مطمئناً در زمینه خرید و فروشمان مسائل راحت تر انجام می گیرد، تا قبل از این، مواد اولیه را معمولاً در هر شرایط و به هر نحوی وارد مجموعه کرده ایم که بعد از رفع تحریم ها قاعدتاً این امر با قیمت پایین تر و با کیفیت بهتر و راحت تر انجام خواهد شد.

از نظر ماشین آلات کمبود نداشته و به اندازه کافی در سال های گذشته ماشین آلات خریداری و نصب شده است. اگر همین داشته های موجود را به بهره برداری کامل برسانیم، عدد بالایی را به تولید و فروش اضافه نموده ایم. در رابطه با صادرات نیز همزمان با افزایش تولید، قطعاٌ برنامه هایی را اتخاذ و اجرا خواهیم کرد.

   

رکورد صادرات بعد از انقلاب 7/5 میلیون دلار در سال بوده است. ما باید برای سال آینده رقم 24 تا 25 میلیون دلار را تعریف کنیم.

  • پس از رفع موانع تحمیلی تجارت آزاد برای کشورمان، برای حضور هرچه بیشتر در بازارهای جهانی، آیا تغییر در ساختار شرکت صادراتی مینو از لحاظ سیستماتیک و هم چنین نیروی انسانی احساس می نمایید؟ اگر جوابتان مثبت است، نحوه ی اجرای آن را بیان نمایید ؟

      از شاخصه های تفکرات بنیان گذار مینو مرحوم خسروشاهی، آینده نگری بود؛ ایشان همیشه 50 سال آینده را مد نظر قرار می دادند. به همین دلیل مینو مشخصاً تنها شرکتی بود که در زمان شروع تولید، یک شرکت پخش برای داخل (پخش خوراک «قاسم ایران» ) و یک شرکت برای صادرات (پرسوئیس) ثبت نمود.

    قبل از انقلاب صادرات مینو عدد بالایی بود که متأسفانه بعد از آن نتوانستیم به این میزان از صادرات دست یابیم.

بالاترین رکورد صادرات محصولات مینو در سال های اخیر 7/5 میلیون دلار مربوط به سال1392 می باشد که قسمت اعظم آن، حدود 6 میلیون دلار مربوط به شرکت پارس مینو است ؛افزایش صادرات محصولات مینو را به جد پیگیری خواهیم کرد.

     میزان صادرات الان عدد راضی کننده ای نیست؛ ما باید برای سال آینده رقم 24 تا 25 میلیون دلار صادرات را تعریف کنیم و متعاقباً این عدد می باید برای سال های آتی نمودار رو به رشدی داشته باشد. با این سازمان فعلی شرکت صادراتی مان نمی توان به این مهم دست یافت، این شرکت می باید خود را به شرایط روز مجهز نماید.

    ما در خصوص صادرات از رقبای خود عقب مانده ایم، آن ها اکثر بازارها را در اختیار دارند. می باید با تلاش و همت بیشتر کارکنان و کارشناسانمان خود را به سطح رقبا رسانده و نهایتاً پیشی بگیریم.

 

واحد بازاریابی با تجدید نظر در ساختارش می باید بر اساس اهداف سال آتی فعالیت نماید تا بتوانیم حضور قدرتمندی در بازار شاهد باشیم.

  • جناب عالی چه رویکردی در زمینه بازاریابی، فروش و هم چنین تبلیغات محصولات تولیدی دارید؟ 

     از زمانی که وارد مجموعه شده ام، بیشترین جلسات پیرامون فروش با شرکت صادراتی، قاسم ایران و بازاریابی بوده است. چون اساس کار همین ها می باشد؛ از مدیر بازاریابی خواسته ایم که با تجدید نظر در ساختارش، سازمان جدیدی را بر اساس اهدافی که برای سال آینده در نظر گرفته ایم طرح ریزی نماید و با جذب تعدادی نیروی قوی و متخصص، برای هر محصول مدیر قرار دهد تا بتوانیم حضور قدرتمندی را در بازار شاهد باشیم. علاوه بر ظرفیت فعلی که در تولید شکلات داریم، خط جدیدمان را به حداکثر تولید برسانیم. برای رسیدن به این ظرفیت، نیازمند یک سیستم بازاریابی پیشرفته و مجهز می باشیم.

 

نیروهایی که در گروه هستند به مجموعه خود علاقمند بوده و حتی پس از بازنشستگی به مینو وفادار می مانند.

ان شاءالله با سرلوحه قرار دادن کار، شاهد تعالی هرچه بیشتر گروه باشیم؛ چون تنها این افتخار برای ما می ماند.

 

  • آقای مهندس اگر صحبتی با مدیران و کارکنان این مجموعه که در پشت سر گذاشتن ایام بحران، حضور قدرتمنی در کنار مدیران ارشد مجموعه داشتند دارید، بیان نمایید.

      احساس من در حال حاضر احساس کسی است که به خانه خود برگشته است؛ احساس همراه با شعف. من در مجموعه با تمامی کارکنان آشنا هستم. با بسیاری از مدیران حاضر همکاری داشته ام و حداقل با دو نسل در گروه مینو هم پدران و هم فرزندان کار کرده ام.

    همان طور که عرض کردم دلیل ماندگاری مینو، دید بلند بنیان گذار این مجموعه بوده است. مدیران خوب و سالمی که انجام وظیفه کرده اند و کارگران وفاداری که در مجموعه حضور داشته اند بوده است، اگر غیر از این بود این اتفاق نمی افتاد.

نیروهایی که در گروه هستند به مجموعه خود علاقمند بوده و حتی پس از بازنشستگی نیز نسبت به مینو وفادار می مانند.

    تمامی دوستان می دانند در مجموعه ای که کار کرده ام، کار و فعالیت ملاک بوده است و بزرگ ترین مشخصه ای که فردی را بالا برده و یا پایین آورده کارش بوده است. ان شاءالله با سرلوحه قرار دادن کار، هر روز شاهد تعالی هرچه بیشتر گروه باشیم چون تنها افتخاری که برای ما می ماند، پر رونق بودن و درخشش مینو در صنعت شیرینی و شکلات خواهد بود.

 

برای رسیدن به اهداف در هر سازمان، روابط عمومی از ابزارهای مهم آن به شمار می رود. می باید روابط عمومی مجهزتر و پویاتر از این چیزی که الان وجود دارد ایجاد نماییم.

  • به عنوان آخرین سوال، در راستای اجرای برنامه ها و اهدافتان، روابط عمومی چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟

     روابط عمومی نقش اساسی در هر مجموعه ایفا می نماید و برای رسیدن به اهداف هر سازمان، روابط عمومی از ابزارهای مهم آن به شمار می رود. ما نیز در این مجموعه می باید روابط عمومی مجهزتر و پویاتر از این چیزی که الان وجود دارد ایجاد نماییم. روابط عمومی باید تمام ورودی و خروجی های سازمان را پایش نماید و تمامی اتفاقاتی که در بطن مجموعه می افتد می بایست از طریق روابط عمومی انعکاس یابد؛ به همین دلایل باید با استفاده از نیروهای متخصص، وضعیت کنونی در شأن گروه صنعتی مینو ارتقا یابد.

 

از این که با وجود مشغله بسیار ، وقت خود را در اختیار ما قرار دادید متشکریم.