(یوسف مجتهد)
س -  سلام.روزتون بخیر. من فرزند جانباز 25 درصدم و مدت 6 ساله که به صورت قراردادی تبصره 3 در دانشگاه علوم پزشکی استخدام شدم و مشغول به کارم.آیا فعلا قانونی برای تبدیل وضعیت من از قراردادی به پیمانی یا رسمی وجود داره؟ ممنون

ج – بر اساس ماده 6  آيين‌نامه ساماندهي اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان بيست و پنج درصد و بالاتر(مصوبه ۲۶۲۷۵۶/۴۱۴۵۹ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۸۸ هيأت وزيران)  دستگاه هاي اجرايي مكلفند از محل سهميه هاي استخدامي خود نسبت به استخدام رسمي فرزندان شاهد و جانباز قراردادي يا پيماني شاغل در مشاغل حاكميتي دستگاه مربوط و همچنين استخدام پيماني فرزندان شاهد و جانباز قراردادي در ساير مشاغل با هماهنگي بنياد اقدام نمايد.
اين آيين نامه همچنان معتبر است ولي عده اي در سازمان مديرت كشور به دنبال آن هستند كه بگويند باطل شده است . متاسفانه بنياد هم در اين زمينه منفعل عمل مي كند. اخيرا مقرر شده پيگيري دوباره داشته باشند ولي شما اگر به نتيجه نرسيديد از طريق ديوان عدالت اداري پيگيري كنيد .

 (یوسف مجتهد)
س - با سلام سرباز ازاد جانباز وظیفه بگیر هستم  برای معوقه به دیوان رای منفی گرفتم ولی از دوستانم که رای منفی مثل من گرفتن معوقه واریز شد با وجود رای منفی که مثل من داشت  سال ۹۰ حقوق بگیر شدم. چه راهکاری پیشنهاد میکنید. ممنون میشم

ج – راي منفي شما بهانه قانوني در دست رده خدمتي شماست كه معوقه را پرداخت نكند . يا همان طريق اداري دوستانتان را با رده خدمتي پيگيري كنيد كه با شما همان رفتار را داشته باشند يا به راي اعتراض و تقاضاي تجديد نظر كنيد .

(یوسف مجتهد)
س - با سلام. در لویزان به دیوار نوشته کسی که وظیفه بگیر می شود هدیه ایثار تعلق نمیگیرد ایا صحت دارد    با تشکر

ج -  در قانون هديه ايثار  و آيين نامه اجرايي آن چنين نكته اي وجود ندارد .

(یوسف مجتهد)
س - باعرض سلام وخسته نباشی من همسر جانباز 70درصد هستم همسر سال 65 مجروح شده بسیجی بوده الان شما میگی هدیه ایثار مارفتیم دنبالش گفتن اصلا چنین چیزی نیست از کرمان هستم ممنون میشم جواب دهی

ج - آیین نامه اجرایی میزان وچگونگی وپرداخت هدیه ایثار یا حق از کار افتادگی موضوع ماده (163) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - مصوب 17/2/1374 به شرح زير است :
ماده 1 ـ کلیه جانبازان شاغل ،بازنشسته و وظیفه بگیر مشمول قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
 ـ مصوب 1370 ـ که به صورت ثابت‌ ، پیمانی‌ ، خرید خدمت‌ ، بسیجی و وظیفه به خدمت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌پذیرفته شده یا می‌شوند به ازای میزان جانبازی مبلغی به شرح زیر به عنوان هدیه ایثار دریافت می‌کنند:
 ـ جانبازان زیر بیست وپنج در صد (25%) جانبازی مبلغی معادل بیست پنج (25)برابر ضریب ریالی ضرب در عدد یکصد وپنجاه (150)
 ـ جانبازان دارای بیست وشش در صد (26%) تا چهل درصد (40%) جانبازی مبلغی معادل چهل‌(40) برابر ضریب ریالی‌ضرب در عدد یکصد و پنجاه (150)
 ـ جانبازان دارای چهل و یک درصد (41%) تا پنجاه پنج درصد (55%) جانبازی مبلغی معادل (55) برابر ضریب ریالی ضرب‌ در عدد یکصد و پنجاه (150)
 ـ جانبازی دارای پنجاه وشش درصد (56%) تا هفتاد درصد (70%)جانبازی معادل هفتاد (70) برابر ضریب ریالی ضرب درعدد یکصد و پنجاه (150)
 ـ جانبازی دارای هفتاد درصد (70%) جانبازی به بالا مبلغ معادل یکصد (100) برابر ضریب ریالی ضربدر عدد یکصد و پنجاه (150)
تبصره 1 ـ هدیه ایثار فقط یک بار به افراد مشمول این آیین ‌نامه پرداخت می‌شود وکسانیکه بیش از یکبار جانباز شوند یادرصد جانبازی آنان افزایش می‌یابد ، در صورت استفاده از مزایای این آیین نامه فقط از مابه ‌التفاوت مربوط برخوردار می‌شوند.
تبصره 2 ـ هدیه ایثار آن دسته از مشمولان این آیین‌نامه که در زمان تصویب قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب ‌اسلامی جانباز بوده وسپس فوت کرده‌اند ، چنانچه از هدیه ایثار استفاده نکرده باشد و به ورثه آنان پرداخت می‌شود.
ماده 2 ـ مرجع تشخیص جانبازان مشمول این آیین‌نامه حسب مورد کمیسیون‌های موضوع ماده (134) و (135) قانون ‌مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است‌.
تبصره ـ افرادی که قبل از تاریخ تصویب قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به تشخیص بنیاد شهیدانقلاب اسلامی وبنیاد مستضعفان وجانبازان انقلاب اسلامی و سایر کمیسیون ‌های ذی ‌صلاح داخلی سپاه پاسداران انقلاب ‌اسلامی جانباز شناخته شده‌اند ، کماکان جانباز شناخته می‌شوند و در صورت بروز اختلاف در احکام صادر شده توسط ‌مراجع یاد شده‌ ، نظر کمیسیون داخلی سپاه ملاک عمل است‌.
ماده 3 ـ در صد جانبازی مشمولان این آیین‌نامه توسط کمیسیون عالی پزشکی سپاه بر اساس در صدهای مقرر در آیین ‌نامه‌ موضوع تبصره ماده (132) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعیین می‌شود.
تبصره 1 ـ درصدهای جانبازی که توسط کمیسیون‌های موضوع تبصره ماده (2) این آیین‌نامه تعیین شده‌اند نیز کماکان معتبراست و در صورت بروز اختلاف‌ ، نظر کمیسیون‌ های داخلی سپاه ملاک عمل است‌.
تبصره‌2 ـ در مورد مشمولان قانون سپاه شاغل در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌ ، نظر کمیسیون ذی ‌صلاح وزارت ‌یاد شده ملاک عمل قرار می‌گیرد.
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی‌

 (یوسف مجتهد)
س - سلام من آزاده و جانباز 30 درصد جنگ تحمیلی هستم ، و در یکم بهمن ماه سال 88  بازنشسته شدم با 25 سال و یک روز کار در آموزش و پرورش که شامل طرح 30 روز حقوق هستم  عین سایرین حالا هم ردیف های من که مشغول کارند بعنوان متصدی امور دفتری که از ابتدای 89 بعنوان معاون اجرایی حق معاونت میگرند و من متاسفانه از این بند برخوردار نیستم
و سوال دوم- چرا ماده 51 ب بازنشستگان فرهنگی جانباز و آزاده 25 درصد به بالا تعلق نمیگیرد و به شاغلین تعلق گرفته از ابتدای سال جاری 95  لطفا به سوالات این پاسخ دهید  با کمال تشکر

ج – مصوباتي كه پس از بازنشستگي به تصويب مي رسد مشمول بازنشستگان نمي شود مگر اينكه در مصوبه تصريح به آن شده باشد.
وضعيت بازنشستگان در پرداخت فوق العاده ايثارگري  ماده 51 بايد توسط مجلس مشخص شود كه جزو شاغلين يا غير شاغلين محسوب مي شوند تا محل پرداخت آن توسط دستگاه اجرايي يا بنياد معين شود.
 (یوسف مجتهد)
س - بسیار سپاسگذارم از زحمات شما برادر عزیز همانطور که در سوال قبل خود گفتم و شما هم بصورت کلی در کانال پاسخگو بودید مبنای احتساب سن بازنشستگی برای جانباز حالت اشتغال در ابهام است . حقیر جانباز پنجاه درصد از كار افتاده کلی حالت اشتغال هستم که در اسفند ۶۳ جانباز شدم . قبلا نظرات شما را در این باره دیدم که حتی مبدا محاسبه را از تاریخ اعزام به جبهه ای که فرد در ان جانباز شده بود ذکر کردید لکن درقانون مبدا محاسبه ابهام دارد و به همیمن علت مجریان تفاسیر باب میل خود دارند . علی ایحال بنده ۳۲سال است که جانبازم (قطع دست راست از بازو) ووتاکنون صحبتی از بازنشستگی و دریافت پاداش هنگام بازنشستگی  نیست . شما چه نظری دارید . تشکر

ج – فرض كنيد دو دوست بسيجي با هم به جبهه اعزام مي شوند يكي به فيض شهادت مي رسد و ديگر جانباز از كارافتاده كلي مي شود. چون قانون حالت اشتغال براي شهدا و جانبازان حالت اشتغال يك قانون واحد است همانطور كه به مستمري بگيران شهدا پس از سي سال پاداش پايان خدمت شهيد را پرداخت مي كنند با جانباز ازكارافتاده كلي هم بايد همان رفتار را بكنند نمي شود از يك قانون واحد دو برداشت متفاوت داشت . لذا در بحث پرداخت  پاداش پايان خدمت جانبازان مسئولين غفلت و كوتاهي  كرده اند كه بايد سريعا جبران نمايند . اين موضوع در ستاد كل نيروهاي مسلح هم در حال پيگيري است .