گفت وگوی صمیمی با"صمیمی"،مدیرکل بنیاد استان تهران

گفت وگوی صمیمی با"صمیمی"،مدیرکل بنیاد استان تهران

سهمیه استخدامی،نشان ایثار

ساماندهی آسایشگاه ها،مجلس

ایثارگران و...


فاش نیوز - اشاره: اواخر وقت کاری با دکتر "صمیمی"، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران قرارداشتیم. چند نفری

پیشش بودند که با آمدن ما رفتند. آدم خوش برخورد و با حوصله و متحملی  به نظر می رسید و ما هم که چند ساعتی با او گفت وگو کردیم به همین نتیجه رسیدیم. قرار نبود خیلی وقتش را بگیریم ولی مسایل ومشکلات و سئوالات آنقدری بود که تا غروب آفتاب رهایش نکنیم. او البته درحال مصاحبه با ما بطور تلفنی پیگیر مشکل یکی از خانواده های شهدا هم بود. انصافا"هرسئوالی هم می کردیم با خوشرویی جواب می داد.

می دانستیم که او هم جانباز 70 درصد است. اما ظاهرا"فقط سوختگی دستانش معلوم بود. مصاحبه را از همینجا آغاز کردیم.

فاش نيوز: شما جانباز چند درصد هستيد؟

- هفتاد درصد.

فاش نيوز: شما كه به ظاهرتان نمي خورد هفتاد درصد باشيد؛ اعمال نفوذ كرده ايد، سفارشي بوده ايد، يا دوست و آشنايي در كميسيون پزشكي داشتيد؟!

- اتفاقا" اينجا هر مديري كه عوض شد پرونده ما را خواستند  براي احراز تا موارد ديگر. يعني من يادم هست در اين دوره كه از مازندران آمده ام پرونده ام چند بار مورد بررسي قرار گرفت.

فاش نيوز: در تهران زياد گير مي دهند؟

- نه از همان جا،همان مازندران اين طور بود.

فاش نيوز: اتفاقا" در تهران جاافتاده تر است،ما جانبازان هفتاد درصدي كه پرونده ندارند زياد ديده ايم!

- يعني من يادم هست در اين دوره اي كه از مازندران آمده ام هفت بار پرونده ام را بررسي كرده اند.

من را يك بار به كميسيون بردند و يك نفر را كنارم گذاشتند و گفتند شما با ايشان برويد،چون بيماري پوستي بود گفتند اول بايد به بيمارستان رازي برويد. اتفاقا دكترش هم جانباز بود.

فاش نيوز: دكتر رضيعي.(جانباز70درصد قطع نخاعی،دکترمرتضی رضیعی که متخصص پوست است)

- دكتر بيمارستان رازي كه خيلي آدم خوبي بود، اولين كاري كه كرد اين بود كه عكس گرفت و يك سري از كارهاي پوستي انجام داد. آنجا كميسيون بيماري پوستي هم داشت. از آنجا دوباره من را پيش دكتر اصلاني فرستادند. موارد شيميايي را او بررسي كرد. دكتر اصلاني هم فرستاد«اكسترومتري».  وقتي تمام شد گفتم من را مي‌شناسي؟ من صميمي بهداري لشگر 27 محمد رسول الله هستم، به من كه رحم نمي كني واي به حال بقيه جانبازان! ‌آنجا كارم تمام شد.  دوباره من را فرستادند پيش آقاي توكلي ... خلاصه آخرش جمع بندي كردند و درصد رسيد به هفتاد.

براي پرونده من حكم صادر نشد و رفت پيش آقاي حيدريان معاون بهداشت و درمان. آقاي حيدريان يك هفته معطل كرد كه آقاي صميمي كيه و آخرش بردند پيش آقاي كاشاني و گفتند اگر مشكلي نيست حقش را بدهيد كه او هم امضا كرد. بعد از آن سه چهار بار ديگر هم چک كردند.

فاش نيوز: يعني ممكن است كه كسي با همه مدارك يك بار برود چيزي بشود و سري بعد برود چيز ديگري اتفاق بيفتد.

- اين امكان وجود دارد كه مثلا جانباز يك دفعه به كمسيون برود يك درصدي اعمال شود و دوباره رجوع كند درصدي ديگر؟

كميسيون دو بخش دارد يك بخشي از آن اين است كه عاطفه هم بايد داشته باشد كه متاسفانه در كميسيون تا حدي عاطفه كنار رفته است و طبق جدول كار مي كنند.

فاش نيوز: عاطفه در برخورد بايد نقش داشته باشد.افرادي هستند كه مثلا مي گويند اگر درصد من كه 24 است يك درصد بالاتر برود خيلي از مشكلاتم حل مي شود. يعني خيلي از كساني كه درصدشان پايين است يا اصلا" درصد ندارند در شرايط سختي به سر مي برند.

خب يكي از ايرادات اين است كه معيار خدمات را درصد قرار داده اند. بنابراين شخص تلاش مي كند و به هر دري مي زند تا يك درصد بالاتر برود.

فاش نيوز: مگر غير از درصد مي توان جايگزين ديگري داشت.

- بله. زماني آقاي{یوسف} مجتهد برروي طرحي كار مي كرد تحت عنوان خدمات عمومي و خدمات اختصاصي.خدمات عمومي يعني اينكه تمام جانبازان از 5 درصد به بالا يك خدماتي را دريافت نمايند و دولت هم موظف باشد خدمات را ارائه نمايد تا ديگر كسي ناچارنشود خدا نکرده كلك بزند و مدرك جعل كند.

سهمیه استخدامی

فاش نيوز: الان خدمات اختصاصي هم به كسي نمي‌دهند. مثلا" خيلي از فرزندان شهدا تماس مي‌گيرند يا كامنت مي‌گذارند كه ما فقط اسممان بد در رفته است. اخيرا" هم مجددا" قانون وضع كردند و تاكيد كرده اند كه خانواده شهدا اگر كار مي‌كنند حتما در اولين فرصت استخدام شوند،اگر شاغل نيستند درصد مشخصی از خانواده ايثارگران جذب كنند. ولي اطلاعات ما مي‌گويد اتفاقا" خانواده شهيد كه مي‌آيدهمه گارد مي‌گيرند. عين اين است كه در يك محفل مثلا فساد بايد همه بخش ها هماهنگ با همان فضا باشد به طوري كه وقتی درجایی يك باندي را تشكيل مي‌دهند و وقتي يك فرد پاك وارد مي‌شود او را برنمي‌تابند و همه به وجدانشان برمي خورد.

- بله ما در قانون داريم كه حداقل 25 درصد براي فرزندان شاهد و اگر فرزند شاهد نبود جانباز  22 درصد، 5 درصد هم كه براي  ساير ايثارگران است كه مي‌شود30 درصد. يك ماده هم داريم كه ايثارگران شاغل مي‌توانند جايگزين شود،این را هم من می گویم 5 درصد  که می شود  35 درصد.اما دستگاه آن بخش از مجوزهایي را كه به صورت رسمي به آنها داده مي‌شود براي تبديل رسمي يا براي پيماني، اين را مي‌آيند عيان مي‌كنند كه مثلا" آموش و پرورش،شما 10 هزار تا سهمیه جذب دارید. اين را سهميه اش را رعايت مي كند25 درصد را مي‌دهند.

فاش نيوز: شما رصد كرده‌ايد كه آيا به اين قانون عمل مي‌شود؟

- يك مشكلي كه وجود دارد و آن اينكه جذب فقط به اين شكل نيست.همان راهي كه شما مي‌گوييد درست است. يك سري شبكه هايي در دستگاها هست. ما چيزي در حدود يازده نوع جذب داريم،رسمي، پيماني، روزمزد، پروژه اي و....

ما در اين يازده نوع اصلا" سهميه اي نداريم و اصلا" معلوم نمی شود چه كسي را جذب مي‌كنند. فلاني مي آيد، به صورت پروژه اي يك نفر را سه ماهه مي‌برد مثلا فاميل خودش را، پروژه‌اي را به او مي‌دهد بعد از آن يك پروژه ديگر، آرام آرام مي‌خورد به يك قانون كه مثلا اين‌ها را تبديل به قراردادي مي كنيم يعني شبه پيماني.

فاش نيوز: چرا نسبت به اين موضوع واكنش نشان نمي دهيد و آن را علني نمي كنيد؟

- هر كاري مي كنيم گوش شنوايي پيدا نمي شود؟

فاش نيوز: هر تلاشي كه مي كنيد بايد علني شود تا اين شائبه درمیان ايثارگران كه مسئولين بنياد به جاي اينكه دست ما را بگيرند بدتر سنگي جلوي پاي ما مي اندازند و اگر چيزي را اختصاص مي  دهند خود اينها مانع تراشي مي كنند- اگر اينها علني شودازمیان می رود.

- در حضور  آقاي فروزنده معاون نیروی انسانی رئیس جمهور گفتم يكسري مشكلات اين چنيني هست. اين بخش ها فقط گفته مي شود. البته به دستگاه ها توصيه هم مي شود اما بدنه طور ديگري عمل مي كنند.

فاش نيوز: شیوه پیگیری شما اصولی نيست. مثلا شما بايد براي پيگيري اين موضوع يك كارگروهي داشته باشيد. براي شما كه هزينه‌اي ندارد. اتفاقا" زبانتان روي جامع هدفتان درازمی شود. اگر تبليغات هم بكنيد خوب است يعني به شما اعتماد پيدا مي كنند. مثلا آقاي زريبافان بيايد اين ور و آن ور دعوا بكند كه كو سهم ما یعنی ایثارگران وبنیاد.

- در زمينه استخدام در مازندران موفق بوديم يعني نيروها را شناسايي كرده بوديم. گلوگاه ها را پيدا كرديم و يك قسمت هايي موفق شديم. قسمت هايي كه كوچكتر بود دستگاه ها هم در اختيارمان بود، استانداري هم در اختيارمان بود. آنجا استاندار رئيس بود، در تهران استاندار رئيس نيست، در تهران همه رئيس هستند. دستگاه هايي كه ملي بودند از جنبه هاي ملي بررسي مي شد، دستگاه هايي كه استاني بودند اگر فرضا" از لحاظ بودجه مانعي وجود داشت و يا مانع ديگر، بررسي و شناسايي مي شد. اما درتهران بايد در بسيج و سپاه وارتش برسی شود وبعد برود هيئت دولت، از آنجا به مجلس برود و در آنجا سهم را مشخص كنند. معلوم نيست تا كجا مي خواهد ادامه پيدا كند. بنابراين بايد از اين ظرفيت هاي روابط استفاده كنيم. در دستگاه ها هم ظرفيت زياد داريم. يعني بايد برويم و مد يران ايثارگر خود را شناسايي كنيم.

 

فاش نيوز: اينها را ايثارگران نمي بينند و فكر مي كنند بنياد پيگيري نمي كند. اگر بنياد به طور سيستماتيك گروهي را به عنوان ناظر انتخاب كند كه هميشه بازرسي كنند كه موضوع سهميه ها اعمال شده يا نه  و اگر شده چقدر اعمال شده و جانباز يا فرزند شهيدي كه طبق قانون بايد همزمان با به كار گيري در جايي، استخدام شود آيا در عمل اجرا مي شود يا خيرمشکل تا حدود زیادی حل می شود.

- كارهاي نظارتي انجام نشده است؟

فاش نيوز: ارزيابي شخصي شما چيست؟ مشكلات اين جا با مازندران و خيلي جاهاي ديگر مشترك است. مشكل اصلي و اوليه اشتغال فرزندان است اعم از جانباز يا فرزند شهيد. رزمندگان كه در پوشش بنياد نيستند. آنها قرار شد در قانون جامع خدمات ديده شوند كه آن هم فعلا بي نتيجه مانده است.

- تيم نيروهاي مسلح بايد براي آنها تعريف كنند. يك بخش دارد يكي رزمندگان معسر كه بايد يك راهکاری براي اين ها تعريف كنند و در غير معسرها بايد ببينيم خدمات چطور بايد باشد.

فاش نيوز: رزمنده اي داريم كه هشت سال در جبهه بوده و جانباز شده ولي كسي را هم داريم كه به محض اينكه به جبهه رفته مجروح شده يا اصلا" در جبهه نبوده، بلكه به عنوان مثال دنبال زندگی عادی خودش بوده وکاری هم به کار جنگ و دفاع نداشته  بمب افتاده و مجروح شده است. به هر حال بايد فرقي بين كسي كه هشت سال در جبهه جانبازي كرده و عمرش را در اين راه گذاشته با ديگري كه يك روز رفته جبهه و مثلا اسير شده باشد.

- يك تقسيم بندي هست كه بگوييم شهيد در معركه يا شهيد در عقبه وپشت خط و ...

فاش نيوز: تقسيم بندي معركه و غيره از لحاظ شرعي است مثل  نحوه غسل و كفن و ...

- نه، از لحاظ خدمات دهي؟

فاش نيوز: يك ايده اي آقاي مير فيصل باقرزاده دادند كه ايده خوبي هم بود. در جلسه شوراي فرهنگ ايثار و شهادت بررسي شد كه ايثارگران را به دو بخش خدماتي و جهادي تقسيم مي كرد. به طوري كه كسي كه جهادي است مزايايش معلوم است و مدال و ....مشخص است به  طوري كه در جامعه مشخص شود ما داريم از يك شخص ايثارگر جهادي تمجيد مي كنيم يا از كسي كه رفته جبهه مي خواسته خدمتي ارائه دهد اما آسيب ديده است و يا كسي ديگر كه در شهر بوده و به اصطلاح در باغ هم نبوده اما مجروح شده است. خدمت را همه نياز دارند حتي كسي كه تصادف مي كند و قطع نخاع مي شود هم به ويلچر نياز دارد. مهم اين است كه تفاوت ها مشخص شود نه فقط در خدمات.

-درست است . مثلا" به ما خبردادند يك خانواده سه شهيده در تهران هست كه نشان ايثار نگرفته اند. وقتي پيگيري كرديم متوجه شديم اين اتفاق در بمباران براي آن ها روي داده است.

فاش نيوز: بحث ما درباره شهيد نيست بلكه درباره جانباز است كه فردي به عنوان مثال جهادي نيست و اخلاق جانبازي ندارد و خيلي مواقع ديده شده است كه ارزش هاي اخلاقي را هم رعايت نمي كند. اين را بايد مشخص كرد كه مردم تفاوت مجروح اتفاقی درمثلا" بمباران و جانبازرزمنده  را بدانند. البته مزايا بايد به همه تعلق بگيرد اما با ملاحظه تفاوت هاي فرهنگي.

اعطای نشان ایثار

فاش نيوز: قضيه اعطای نشان ايثارچطورشد؟ دفعه قبل كه با جانبازان گردني رفتيم خدمت آقا گفتند كه هر سال ادامه پيدا كند خبر داريد كه برنامه جديدشان چيست؟ قرار هست ادامه پيدا كند يا خير؟

- خبر قطعي اين است كه قضيه نشان ايثار دنبال مي شود. براي يك گروهي از خانواده شهدا تعريف شده است. درباره قطع نخاع فعلا" بحث قطع نخاع گردن بود كه مرحله اول قطع نخاع گردني برايشان انجام شده، مرحله دوم نشان ايثار را دارند پيگيري مي كنند كه چطور وارد بحث قطع نخاع كمري و سايرين شوند. در بخش خانواده شهدا هم تحت عنوان نشان ايثار بعد از خانواده هاي چهار شهيد به بالا و سه شهيد به بالا و دو شهيد و تنها فرزند ذكور خانواده و ...  الان ديگر دارند خانواده دو شهيد و خانواده اي كه داراي دو جانباز يا يك جانباز و يك آزاده را هم تعريف هاي مجدد مي كنند.

درباره همسران شهدا هم كاري را درباره نشان ايثار دنبال مي كنند؛ همسران شهدا كه موفق بوده اند. يعني هم خودشان نخبه بوده اند و هم در پرورش فرزندان شهدا موفقيت عالي داشته اند كه آنها هم معيارها و ملاك هايشان مشخص است. يك مقدار دارند جامعه هدف را براي دريافت نشان ايثار وسيع تر مي كنند. يعني در شاخه هاي مختلف دارند وارد مي شوند. هم بحث جانبازان قطع نخاعي است و در مجموعه والدين هم بر اساس تعداد شهدا بوده كه الان مي بينيد درباره تك ستاره ها هم اعمال كرده ايم. الان دارند مشخصه هاي ديگر را دنبال مي كنند مثل خانواده هاي دو شهيد و در همان خانواده داراي دو جانباز باشد يا يك جانباز و يك آزاده. نوع ملاك بندي را دارند تغيير مي دهند. هنوز هيچ چيزي ارائه نشده كه بگويم قطعي است ولي  در حال پيگيري است.

فاش نيوز: حضرت آقا فرمودند طرح خوبي است حتما پيگيري شود.

- اطلاعات تمام گردني ها  را از ما گرفتند كه مرحله به مرحله دارند انجام مي دهند.

فاش نيوز: گردني ها كه زياد نيستند فكر نمي كنم يك مرحله ديگر كامل باشند.

- احتمال دارد. البته گردني ها هم تعريف مي شود از نوع آسيب مهره ها. از 34 به بالا كه نداريم بعد 35، 36 همينطور مي آيد بالا تا به كمري ها مي رسد.

فاش نيوز: آنهايي كه گردني اطلاق مي شوند يك  دوره ديگر تمام مي شود.

- من شنيده ام البته در حد شنيدن است و چيزي ابلاغ نشده است. آيين نامه اي است براي قطع نخاع كمري و دو عضو قطع ها. يكي اين بحث است و يكي هم نابيناها و نابينايي كه شرايط مجروحيت ديگر هم دارد. مثلا کسی داريم كه دو دست قطع است و نابينا هم هست. آيين نامه دارد تهيه مي شود اما چيزي هنوز ابلاغ نشده است.

فاش نيوز: يك مشكل ديگر كه آنجا مطرح شد اين بود كه سردار جعفري اعلام كرد قرار است نشان درجه يك ايثار به اين ها بدهند و حق هم همين بود. درجه يك را به چه كسي بالاتر از اين ها باید بدهند؟! كه البته بعدا شد درجه سه؟! درباره اينها صحبتي نشده است؟

- بحث نشان ايثار عموما" در يك دبيرخانه اي در خود رياست جمهوري دنبال مي شود. در آنجا معيارها را مشخص مي كنند و نوع درجه ها را تعيين مي كنند. من خبر ندارم. آقاي انصاري خودش قائم مقام بنياد است كه با اقدامات ايشان كمي دامنه اين موضوع وسيع تر شده است. شما اگر بحث نشان را با آقاي انصاري پيگيري كنيد بهتر است.

ساماندهی آسایشگاه ها

فاش نيوز: بحث ساماندهي آسايشگاه هاي جانبازان را در اين يك سال باقيمانده دولت مي شود اميدوار بود به سر و سامان برسد؛ تخصيص مراكز جديد، تجميع آن ها به طوري كه همه جانبازان قطع نخاع هفتاد درصد از این امکانات بتوانند بهره ببرند؟

- نظرشان اين است كه ما در همه كشور مجموعه هاي توانبخشي فرهنگي و ورزشي راه اندازي كنيم. تهران هم يكي از آن جاهايي است كه بايد با توجه به اينكه بيشترين جانباز قطع نخاع را دارد و در كنار آن بيشترين جانباز دو عضو قطع، دو چشم نابينا... نسبت به كميت در مقايسه با سطح كشور بيشتر است اين كار صورت گيرد اما  نتوانسته ایم هنوز يك مركز جامعي داشته باشد.

فاش نيوز: يعني متفاوت از جاهاي ديگر؟

- يك چيزي كه مثلا درباره اسكان بزرگتر از جاهاي ديگر باشد و گرنه خواسته ها همان است.  در اين مجتمع توانبخشي ورزشي و فرهنگي عموما" سه بخش انجام مي شود: 1- مجموعه توانبخشي اعم از مسائل درماني تا قسمت پاراكلينيك اعم از تشخيصي ها تا كارهاي توانبخشي. در كنار اين توانبخشي يك سري كارگاه هاي فرهنگي هنري هست اعم از مسائل قرآني و هنري تا كارگاه هايي كه باعث مهارت مي شود. بخش بعدي بحث هتلينگ يا آسايشگاهي است كه در ادامه يك جايي هست كه محل اسكان خود جانباز به صورت ويژه است. و در كنار آن فعاليت هاي ورزشي. دو مجموعه ورزشي هست. يك سالن استخر كه خاص خانواده و جانبازان است. اين خاص كه مي گويم در آن دو كاسه استخر تعريف شده است يك كاسه استخر مربوط به خود جانبازان ويلچري است يك كاسه هم براي ديگران است. چيزي كه ما در مازندران هم تجربه كرده ايم اين است كه در خود مجموعه استخر دو كاسه زده شده است. مثل ويلچر حمام. جانباز با يك شيب مناسب وارد استخر مي شود و نهايتا" در آن مسير قرار مي گيرد و در زمان مناسب ويلچر رها مي شود و جانباز در آنجا شنا مي كند؛ يعني كسي لازم نیست به او كمك كند.

فاش نيوز: اين براي چند مركز ديده شده است؟

- اولين چيز اين است كه يك مجتمع توانبخشي در تهران ساخته شود كه تجميع شود براي بقيه. البته بحث تجميع فعلا در برنامه نيست. فعلا براي جانبازاني است كه فعلا" جايي را ندارند.

فاش نيوز: اين مجموعه هتلينگ ظرفيتش براي چند جانباز است؟

هتلينگي كه در نظر گرفته شده چيزي كه حدث مي زنم يك مركز براي حدودا 150 تا 170 نفر جانباز است كه بيايند و اسكان كنند.

فاش نيوز: دو مركز كه تجميع شود پانصد- ششصد نفر مي شود.

- شما يك عددي را مي گوييد 435 تا نيازمند آسايشگاه هستند. من فعلا قطع نخاعي ها مثل دو عضو قطع ها و ...را می گویم.

فاش نيوز: فلسفه فلسفه این کار هم سالمندي و كهولت است؟

- بله.

فاش نيوز: يعني اينها دوره اي را در خانه هستند و در زمان استراحت بايد بروند در آسايشگاه براي بازپروري.

- يك بخش از ظرفيتي كه الان ما داريم ايجاد مي كنيم اين فقط براي 120 نفر نيست اينها مي توانند در گردش باشند. 150 يا 170 نفر مي تواند در گردش باشد. يعني حالتي نباشد كه الان وجود دارد؛ هر جانبازي خودش اتاق يا سوئيتي دارد و آن را ترك نمي كند و به ديگري قرض نمي دهد.

فاش نيوز: يك تعداد كمي در حدود سي الي چهل نفر هستند كه با توجه به  وضعيتي که دارند بايد به طور دائم درآسایشگاه حضور داشته باشند.

- بله تعدادي هستند كه نمي توانند در غير آسايشگاه باشند و بايد وابسته به مجموعه آسايشگاهي باشند. اين فعلا" شروع مركز جامع توانبخشي است. از ديد بنياد در تهران چهار مركز مد نظر هستند.

فاش نيوز: مركز اول در كجا قرار است باشد؟

- مركز اول فعلا آسايشگاه بقيه الله است.

فاش نيوز: شما چهار مركز پيش بيني كرده ايد. اولين چيزي كه پيش بيني كرده ايد مكان است. اين خودش نقطه آغاز بي اعتمادي در جانبازان است. چرا از آن سه مكان ديگر كه نقطه يابي كرده ايد شروع نمي كنيد؟

- هنوز براي آن سه نقطه ديگر نقطه يابي نشده است. فعلا با توجه به مصوبه دولت باید درچند استان انجام شود و تهران يكي از آن مكان ها است. بهترين شكل اين بود كه بنياد آورده اي به نام زمين داشته باشد  در ازاي آن دولت برای ساختش اعتبار بدهد.

فاش نيوز: اين مصوبه دولت است؟

- بله. يك سري از استان ها به ثمر رساندند و بعضي هم در مرحله فاز هستند. در مازندران فاز يك شروع شد كه بحث سالن هاي ورزشي را ابتدا شروع كرديم به دليل اينكه فعلا" يك اسكان موقت در آنجا داشتيم يعني چون فعلا" هتلينگي را در كنار آن مجموعه  داريم گفتيم اولويت اين باشد بعد بحث كلينيك و درمانگاه و توانبخشي ساخته شود و بعد برويم براي بحث هتلينگ و ... اينجا هم به نظر من نمي شود گفت فاز به فاز. يكدفعه  بايد شروع شود كه همه فازها در عمليات باشند. الان پيمانكارش را هم گرفته اند كه كار را شروع كند. يعني اگر من بتوانم طبق برنامه امروز آنجا را تخليه كنم فردا ماشين آلات مهندسي آورده مي شود.

فاش نيوز: مجري كيست؟

مجري اصلي اداره كل معاونت مهندسي  بنياد مركز است كه نقشه فاز يك و دو آماده شده است.

فاش نيوز: اينكه شما مي گوييد اگر اكنون تخليه شود فردا شروع مي كنيد علتش چيست؟

دليلش اين است كه اعتبار تملك و ده ميليارد تخصيص داده شده  براي استان وجود دارد. اگر من نتوانم اين ماه آنجا را تخليه كنم نهايتا" ناچارند اين اعتبار را به استان هاي ديگر اختصاص دهند.

فاش نيوز: اين اعتبار براي سال قبل است؟

- بله.

فاش نيوز: برآورد شما اين است كه براي اين چهار پروژه چند ميليارد لازم است؟

سي ميليارد. الان اين ده ميليارد هست سه ميليارد هم استاندار قولش را داده است كه فعلا" گفته ايم دست نگه دارد تا برگشت نخورد.

فاش نيوز: اين ده ميليارد را به اين سرعت چطور مي توانيد بگيريد وهزینه کنید؟

- اين اجازه را از ديوان گرفته ايم كه بخش عمده اش را مصالح بخرند و بخشي را در ساخت و ساز استفاده كنند كه ديوان بداند كار عملياتي شده است. شايد دو ماه هم به آنها فرصت خاص داده است.

فاش نيوز: مانع كار چيست؟

- مانع كار اين است كه در آنجا چهارده جانباز اسكان دارند. اين چهارده نفر سي درصد اسكان را استفاده مي كنند. يعني هميشه نيستند. چهار پنج  نفر به طور مدام هستند و مابقي در طول مدت به صورت موردي استفاده مي كنند كه از جانبازان دعوت كرديم در يكي ديگر از آسايشگاه ها اسكان كنند يا اينكه در منزل باشند و خدمات پرستاري به آن ها ارائه شود كه مقاومت هايي در اين زمينه صورت گرفت. البته تعدادي هم درخواست هايي داشتند كه در حال پيگيري است كه با همكاري استانداري و بنياد برطرف شود. يعني شرايط مناسب را در بخش منزل مسكوني داشته باشيم.

فاش نيوز: تا چه زماني اين پروژه طول مي كشد؟

حدلقل سه سال و حداكثر پنج سال كه احتمال دارد اگر نياز شد بيشتر از ده ميليارد بگيريم.

فاش نيوز: پروفسور صميمي بزرگترين مركز اعصاب و روان دنيا را پارسال كلنگ زد و گفت سال ديگر تمام است؟!

- اين ديگر یك "سي دي امي" است كه در مهندسي ديده شده است.

فاش نيوز: اگر سه سال باشد منطقي است اما از سه سال بيشر زياد است. پيش بيني شما درباره آن چهارده نفر چيست؟ كي مي توانيد سرو سامان دهيد و بگوييد تخليه كنند؟

- تلاشم اين است كه تا آخر اين ماه به نتيجه برسد.

فاش نيوز: مطالباتشان طوري هست كه تا آخر اين ماه ساماندهي كنيد؟

- سعي مي كنيم.

فاش نيوز: تعدادي كه مايل نيستند چطور؟

- بايد بيشتر صحبت كنيم البته با كمك ايثارگران.

فاش نيوز: يعني اين طرح  را نمي توانيد استارت بزنيد و ده ميليارد امكان دارد برگشت بخورد به خاطر چهارده نفر؟ علت بيست سال معطلي اين قانون هم اين است كه جانبازان بي اعتمادند. راه حل آن اين است كه شما يك هيئت امنا از جانبازان براي تأسیس آسايشگاه چند منظوره تشكيل دهيد آن ها مي آيند موانع را كنار مي گذارند. راهش اين است كه هيئت امنا بگذاريد. وقتي جانبازان مطمئن شدند كه آسايشگاهي چند منظوره براي پانصد نفر، سوئيت خانوادگي، استخر، ورزشگاه، كلينيك تخصصي و ... قرار است ساخته شود خودشان مي آيند و اين چهارده نفر را بر مي دارند به آسايشگاه ثارالله منتقل مي كنند و به آنها مي گويند در اينجا باشيد تا آسايشگاه جديد ساخته شود. تا وقتي اين فاصله بين جانبازان و مسئولين وجود دارد عده ای مي توانند از اين خلاء بخوبي استفاده كنند.

- گروه پيگيري که هستند.

فاش نيوز: گروه پيگيري مورد منتخب جانبازان نيستند. اين گروه يك گروه مشورتی است كه تشكيل شده و  بنیاد از آن مشورت می گیرد. البته انجمن جانبازان جداست. درست است كه چند تایی ازاعضايش ممكن است يكي باشند، حتي انجمن هم مي شود گفت كه اعضايش مورد اعتماد همه نيستند.

بايد گروهي از همه آسايشگاه ها و البته مورد اعتماد همه باشند كه اگر مطلبي بود بتوانند همه را مجاب كنند. اگر زريبافان يا فلان مسئول بگويد كسي گوش نمي دهد. بيست سال است كه مسئولين قبل از شما مي گويند اما كسي گوش نمي دهد.

- پروژه اي است كه  از زمان آقاي دهقان مطرح است.

فاش نيوز: راه حلش اين است كه شما از آنجا شروع نكنيد. مي گويند ما چهارده نفر را مي خواهند بيرون كنند بعد اينجا را بيست ميليارد بفروشند، پولش را هم حيف و ميل كنند. بقيه هم تاييد مي كنند. ما آسايشگاه نمي خواهيم، جايي را مي خواهيم كه نماد هويت ملي جانبازان كشور باشد. مكان احداث و استاندارد ساخت و شاخص ها و هزينه را براي شما معين مي كند بعد برويد مجوز ساخت را از هيئت دولت بگيريد. جانبازان مي گويند مي خواهند اينجا را بفروشند چهل پنجاه ميليارد گيرشان بيايد.

- پول تعيين شده اما نقشه آماده نيست.

فاش نيوز: كو چهل تومان يكبار ....

- مي دانيد از زماني كه من آمده ام چقدر با جانبازان جلسه داشته ام و ......... ؟

فاش نيوز:از اينهاهم قبلا فراتر رفته اند منتها نشد. مي دانيد چرا؟ الان كي  مي گويد.....بقيه الله.... چرا رفتيد سراغ بقيه الله؟

- به خاطر زمين.

فاش نيوز: بقيه الله كه جاي مناسبي نيست. جانبازانش هم که موافق نیستند.

- بله. يك مشكلاتي داشتند و با اين چهارده نفر جلسه گذاشتم البته به جز يك نفرشان كه كمتر پاي كار است متوجه شدم هر كدام خواسته هايي دارند. بيشتر مشكل مسكن دارند. به اين شكل نيست كه همه شان به دنبال منافع شخصي باشند. آنها هم سه چهار نفرند. آقاي دهقان زمان تصدي اين مسئوليت با آقاي قاليباف بحثي داشت. گفت سه مركز با تقسيم بندي شمال و جنوب در تهران در نظر بگير. آقاي قاليباف در منطقه بيست و دو يك مركز فرهنگي ورزشي ساخت كه اكنون گويا راه افتاده است. كنار آن قرار بود هتلينگ هم باشد. به شكلي كه جانباز يك يا دو هفته كه به آنجا مي رود هم بازسازي روحي شود و هم فعاليت هاي ديگرش را داشته باشد. يك زمين هم خودش مي گويد در منطقه شرق تهران پيدا كرده ام كه در حال بررسي است. در غرب تهران هم به دنبال زمين هستیم.  يك بحث حفاري و واحدهاي بيروني است. يك درگيري هم با آقاي زريبافان داشت در شوراي شهر. گفت من آقاي دهقان  به خاطر جانبازان اين كار را مي كنم. ......

اينكه آن زمين چرا انتخاب شد نمي دانم. اين زمين زمان آقاي دهقان انتخاب شد. زميني كه بيشترين مساحت را دارد.

فاش نيوز: آسایشگاه بقیةالله تا به حال رفته ايد؟

- رفته ام. آنجا مثل اينكه بهترين جاي تهران است.

فاش نيوز: آنجا فروخته شود پولش خيلي زياد مي شود. اگر زعفرانيه تبديل شود، با پولش هر چهار مجموعه را مي توانيد بسازيد. هدف تبديل كردن است و اين موضوع را جانبازان متوجه مي شوند. هر قدر كه بگوييد قبول نمي كنند. بنابراين ابتدا مكان را مشخص كنيد كلنگش را هم بزنيد وهيئت امنا را هم از خود جانبازان انتخاب كنيد.

- ما آقاي انصاري را برديم كه ما اينجا را نمي خواهيم بفروشيم. بابا اين طرح اين پول اين مصوبه دولت.

فاش نيوز: جانبازان مي گويند كلنگش را مي زنند ديواري مي كشند بعد كار متوقف مي شود. شش ماه بعد شخص ديگري مي آيد و ادعا مي كند زمين را خريده است. يعني جانبازان زماني متوجه مي شوند كه فرضا" يك معمار مي آيد و خود را صاحب زمين معرفي مي كند، شما هم که عامل اين دولت هستيد كاري به نفع جانبازان نمي كنيد.

- عامل دولت ديگر چيست؟ من مي خواهم اين كار را به ثمر برسانم. در ساري هم همين كار را انجام داديم و كلنگش را زديم و الان كار در حال اجراست.

فاش نيوز: آقاي قاليباف و ديگران نگران مسائل امنيتي هستند. باورشان اين است كه اگر چهارصد جانباز يك جا جمع شوند يك پتانسيل قوي شكل مي گيرد و مي تواند باعث يك مشكل امنيتي شود. در تهران همه اين موارد را محاسبه مي كنند. به اين سادگي ها كه شما مي گوييد نيست. ماهم به آقاي دهقان و هم به آقاي زريبافان گفته ایم كه اين موضوع را بايد به خود جانبازان بسپاريد.

- من اين موضوع  را قبول دارم.

مجلس ایثارگران

فاش نيوز: چهار نفر جانباز كه مورد اعتماد اكثريت هستند بايد پيگير اين طرح شوند. ما كساني را داريم كه داراي  وجاهت هستند . اين دسته از افراد را بايد پيدا كرد و از آن ها استفاده نمود. علت اينكه ما دو سال فشار آورديم و بحث تشكل و مجلس ايثارگران را مطرح كرديم همين بود كه متاسفانه نگذاشتند. مجلس ايثارگري راداشتند به يك مسير انحرافي مي بردند كه درستش كرديم اما بعد معطل همشهري شما شد كه دستور اجراي آن را نمي دهد.

- يعني به آقاي ذوالفقاري(جانباز70درصد نخاعی و ازمسئولان بنیاد ساری که دوست مشترک ماست) ختم مي شود؟

فاش نيوز: نه. آقای م!

- من اصلا به اين چيزها كار ندارم. يك رفاقت قديمي داريم اما تا به حال بي انصاف يك سراغي از ما نگرفته و من هم شكر مي كنم كه سراغي از من نگرفته است.

فاش نيوز: جلوي انحراف مجلس ايثارگري را گرفتیم اما ديگر پيگيري نكرديم. گفتیم حداكثر تا پايان مهر ماه نود بايد انتخابات برگزار شود والا انتخابات مجلس پيش مي آيد و بعد بين انتخابات مجلس و رياست جمهوري نمي شود به خاطر مسائل امنيتي ريسك كرد و انتخابات برگزار نمود. اكنون مجبوريم صبر كنيم تا انتخابات رياست جمهوري برگزار شود و تا آن موقع معلوم نيست زنده باشيم و اوضاع كشور چطور باشد كه بخواهيم اساسنامه را اصلاح كنيم.

- به نظر شما اين كار را باور دارند؟

فاش نيوز: ندارند اما ما به آنها قبولانديم.

- من عضو این مجلس بوده ام. فضاي مجلس طوري است كه راهنمايي شده اند ... که نهایتا"يك ماده قانوني هم گذاشتند كه اساسنامه حتما" به تاييد رئيس جمهور برسد.

فاش نیوز: درواقع رئیس هیئت امنا.

- بله.....اين موضوع هم رفت ........

فاش نيوز: آئين نامه انتخابات را خودما جانبازان اصلاح كرديم يعني با آقايان رحيميان، انصاري و زريبافان صحبت كرديم و همه شان پذيدفتند كه پيشنهاد ما نسبت به كاري كه مي خواستند انجام دهند بهتر است. تقسيم سهميه ها بين گروه هاي ايثارگري و .......همه اينها بايد به صورت عادلانه اعمال شود منتها چون اساسنامه باید به امضای رئیس جمهور می رسید که كار معطل ماد.

- فكر نمي كنم فعلا عملی شود.

فاش نيوز: اگر مجلس ايثارگران شكل بگيرد نمایندگانش نماینده ایثارگران هستند و همه کار می توانند بکنند.در اساسنامه پيش بيني هم شده كه هر گروه ايثارگري فقط به قشر خودش مي تواند راي دهد.

- گروه های ايثارگري را چه جوري پيش بيني كرده ايد؟

فاش نيوز: پيش بيني شده پنج گروه تعيين شود ، پنج صندوق هم در دفتر منطقه قرار داده می شود، همه با كارت ايثارگري مي آيند طبق ليست كامپيوتري راي مي دهند و از آنجايي كه هر كسي به فرد مورد اطمينان خود راي مي دهد برآيندش اين مي شود كه فراكسيون مجلس ايثارگران، نماينده كل جانبازان كشور مي شود. جانبازان و همه ایثارگران هم مصوبات آن را می پذیرند. بهانه هم ندارند كه بگويند اينها نماينده دولتند چون با راي خودشان انتخابات شده اند. به آقاي انصاري و زريبافان گفتیم اين افراد هر جا كه بروند نماينده جانبازان هستند نه فقط بين خود جانبازان. تقسيم بندي صورت گرفته است مثلا جانبازان مونث فقط به جانبازان مونث راي مي دهند. و بعد به مسئولين مثلا آقاي احمدي نژاد مي گوييم اگر مي خواهي بداني جانبازان مونث چه مشكلاتي دارند اين فرضا" این هفت نفر را ببين. البته اين كار برنامه اي بلند مدت است ولي اگر همت مي كردند و پارسال اين اتفاق مي افتاد انتخابات شكل مي گرفت.

- براي اساسنامه خيلي زحمت كشيده شده است خيلي هم مشكلات وجود داشت.

فاش نيوز: وقتي اهلش نتواند استفاده كند چه فايده اي دارد.

فاش نيوز: اساسنامه را كه نوشتيم قبول كردند و كل سيستم و برنامه دبيرخانه مجلس ایثارگران که باید مجلس موسسان می بودبه هم ريخت. گفتيم كارهايي كه شما مي گوييد يك چيز رويايي است. مگر مي شود انتخاباتي برگزار كرد كه همه بيايند و به همه راي بدهند؟ چطور مي خواهيد اين ها را استخراج كنيد. همين الان كه مردم تهران مي خواهند به سي نفر راي بدهند گيج مي شوند. شما مي خواهيد بگوييد فرزند شهيد بيا سه نفر فرزند شهيد جدا كن، پنج نفر جانباز جدا كن. مگر چنين چيزي شدني است؟ در همه دنيا سعي مي كنند انتخابات را ساده كنند. شما مي خواهيد زير بغل مادر شهيد را بگيريد بياوريد فلان جا بعد بگوييد مادر! از بين سي نفر فرزند شهيد پنج نفر را انتخاب كن، از بين جانبازان پنج نفر را انتخاب كن و ... اينها چه ربطي به مادر شهيد دارد؟ البته تا اينها بيايند بجنبند مادر شهيدي نمانده است.

- من قبول دارم كه تلاش كنيم اين كار صورت گيرد. آقاي زريبافان هم نشان د اده است كه اين كار را انجام مي دهد. اين راه كه شما گفتيد يكي از بهترين راه هاست.